2024-06-29

Universidad ESAN

Abstract

This research aims to conceptualize governance as part of a crucial institu tional transformation process to address environmental challenges. In this context, a specific focus on water management and its relationship with in tegrated water resources management is highlighted. Furthermore, the need for water resources administration, led by the National Water Authority, to evolve towards an inclusive approach that strengthens institutions and, con sequently, environmental governance is emphasized. Finally, it is concluded that strengthening institutions is fundamental to improving governance, with a special emphasis on new water management regulations.
Esta investigación tiene como objetivo conceptualizar la gobernanza como parte de un proceso de transformación institucional crucial para abordar los desafíos ambientales. En este contexto, se destaca un enfoque específico en la gestión del agua y su relación con la gestión integrada de estos recursos hídricos. Asimismo, se subraya la necesidad de que la administración de los recursos, liderada por la Autoridad Nacional del Agua, evolucione hacia un enfoque inclusivo que refuerce la institucionalidad y, por ende, la gobernanza ambiental. Finalmente, se concluye que es fundamental fortalecer la institu cionalidad para mejorar la gobernanza, con un énfasis especial en las nuevas normas de gestión del agua.

Keywords

Water resource management, Environmental institutionality, Environmental governance, Water management, Gestión del recurso hídrico, Institucionalidad ambiental, Gobernanza ambiental, Gestión del agua

Citation

Tassano Velaochaga, H. (2024). La gobernanza ambiental en el Perú. Aspectos fundamentales para la gestión del agua. Giuristi: Revista de Derecho Corporativo, 5(9), 129–149. https://doi.org/10.46631/Giuristi.2024.v5n9.07