Thumbnail Image

Volume Title

Universidad ESAN

Abstract

The present research examines the problems consumers face when purcha sing homes in Lima Metropolitan Area, including breaches by real estate companies. Key institutions such as Indecopi and the Ministry of Housing, Construction and Sanitation were consulted, and interviews were conducted with senior officials and private representatives. The proposed strategy includes the dissemination of preventive data on the housing market, the relaunch of the service 'Mira a quién le compras,' and the creation of an advisory commission to study the sector's issues and propose additional measures. The objective is to reduce the incidence of these problems.
La presente investigación examina los problemas que enfrentan los consumidores al adquirir viviendas en Lima Metropolitana, incluidos los incumplimientos por parte de las inmobiliarias. Se consultó a instituciones clave, como el Indecopi y el Ministerio de Vivienda, Construcción y Saneamiento, y se realizaron entrevistas con altos funcionarios y representantes privados. El análisis identificó que la información y educación de los consumidores es crucial. La estrategia propuesta incluye la difusión de datos preventivos sobre el mercado de viviendas, el relanzamiento del servicio Mira a quién le compras y la creación de una comisión consultiva para estudiar la problemática del sector y proponer medidas adicionales. El objetivo es reducir la incidencia de estos problemas.

Keywords

Consumer protection, Home purchase, Complaints book, Consumer policies, Consumer protection strategies, Protección al consumidor, Adquisición de viviendas, Libro de reclamaciones, Políticas de consumo, Estrategias de protección al consumidor

Citation

Urbano Jiménez, E. M., & Arista, M. (2024). Aportes para una estrategia de protección al consumidor a adquirentes de viviendas. Giuristi: Revista de Derecho Corporativo, 5(9), 150–164. https://doi.org/10.46631/Giuristi.2024.v5n9.08